Damplokomotiv XXIXb 7 Prydz- Henschel 1950. Oppkalt etter banens mangeårige driftsbestyrer Eigil Prydz (Foto: Erik Borgersen)

Tertitten på Sørumsand –  velg mellom trebenker og plysj

Én kommentar
Morgenstemning på Sørumsand stasjon (Foto: Carl Frederic Salicath)
Morgenstemning på Sørumsand stasjon (Foto: Carl Frederic Salicath)

Her opplever du en gammeldags togtur i små, smalsporede vogner bak et kullfyrt damplokomotiv. Togene kjører 4 km av den nedlagte Urskog-Hølandsbanen som var i ordinær drift fra 1896 til 1960.

Banen ble bygget på rimeligste måte, som en såkalt Tertiærjernbane med en sporvidde 75 på cm. Dette ga banen tilnavnet “Tertitten”.

Fra Sørumsand kan man reise ut på en god, nostalgisk togtur. Man kan velge mellom 3. klasse med trebenker og 2. klasse med plysj. Urskog-Hølandsbanen tar en med tilbake til den gangen den smalsporete Urskog-Hølandsbanen tøffet mellom Sørumsand og Skulerud.

Tertiærbanen var i drift fra 1896 til 1960, og 4 km er nå et levende museum. Tre kullfyrte damplokomotiv og en rekke vogner er bevart. På Sørumsand, Bingsfoss og Fossum ligger det tidsriktige stasjoner.

Turisttrafikk i gamle dager

Banens opprinnelige trafikkgrunnlag var særlig skogs- og landbruksprodukter. Tømmer ble kjørt til Skulerud og derfra fløtet til Halden. Tidligere ble samtrafikk med DS «Turisten» på Haldenkanalen en populær turistattraksjon kalt Den store rundreisen; tog Oslo – Sørumsand, Urskog-Hølandsbanen til Skulerud, båt på Haldenkanalen til Tistedal, tog fra Tistedal eller Halden tilbake til Oslo.

Toginteriør fra en annen tid (Foto: Tertitten)
Toginteriør fra en annen tid (Foto: Tertitten)

Nostalgisk togreise

En reise med Tertitten tar normalt 52 minutter fra toget forlater Sørumsand og til det er tilbake igjen. Sesongen er fra midt i juni til litt ut i september, men hver søndag i desember er det også klart for den tradisjonelle julekjøringen med pepperkaker, gløgg og kjøring med hest og slede på Fossum stasjon. Hele anlegget er fredet.

Urskog-Hølandsbanen er i dag en stiftelse, og Venneforeningen Tertitten står for driften av museumsbanen. Alle som er interessert i Urskog-Hølandsbanens virke kan melde seg inn i venneforeningen og støtte opp om arbeidet og gjerne delta i drift og vedlikehold.

Alt om rutetider, priser og aktiviteter finner du på Tertittens egne hjemmesider!

Venneforeningen

Venneforeningen Tertitten skal gjennom medlemmenes støtte samt praktiske og faglige arbeid delta i drift, vedlikehold og utvikling av den smalsporete, dampdrevne museumsjernbanen fra Sørumsand langs Urskog-Hølandsbanen tidligere trasé.

Mange medlemmer av Venneforeningen deltar i kjøring av museumstog og dugnad på banen. Uten innsats fra frivillige hadde det ikke vært mulig å kjøre tog på den gamle traseen mellom Sørumsand og Fossum. De har også flere medlemmer som deltar aktivt i vedlikehold av materiellet.

For å bevare Urskog-Hølandsbanen som et levende museum, trenger de støtte fra så mange som mulig.

Vi mekker og pusser seint og tidlig

Venneforeningen

Fakta

Etter at banen ble nedlagt ble alle lok som da var i drift bevart.  Noen ble overtatt av Jernbanemuseet på Hamar mens tre lok fortsatt er i drift ved banen i dag. Disse er henholdsvis:

Nr. 4 Setskogen, et Hartmann 1909 2-sylindret våtdamp lokomotiv som fremstår slik det var ved levering, med bl.a. parafinlamper. Ny kjele ble bygget i 1985.

Damplokomotiv XXVIII 4 Setskogen- Hartmann 1909. Setskogen var i drift helt til Urskog-Hølandsbanen ble nedlagt i 1960.(Foto: Ragnar Andenæs)
Damplokomotiv XXVIII 4 Setskogen- Hartmann 1909. Setskogen var i drift helt til Urskog-Hølandsbanen ble nedlagt i 1960.(Foto: Ragnar Andenæs)

Nr. 6 Høland, et Hartmann 1925 med 2-sylindret overheter, revidert og restaurert i 1982-84. Loket fremstår slik det så ut etter at elektrisk lys var montert rett etter leveransen.

Damplokomotiv XXIXa 6 Høland- Hartmann 1925. Høland kjørte på Urskog-Hølandsbanen frem til nedleggelsen i 1960 (Foto: Erik Borgersen)
Damplokomotiv XXIXa 6 Høland- Hartmann 1925. Høland kjørte på Urskog-Hølandsbanen frem til nedleggelsen i 1960 (Foto: Erik Borgersen)

Nr. 7 Prydz, et Henschel 1950 2-sylindret overheter som tilhører Jernbanemuseet. Loket fremstår etter restaurering slik det ble levert i 1950. Dette var det siste damplokomotivet levert til NSB.

Damplokomotiv XXIXb 7 Prydz- Henschel 1950. Oppkalt etter banens mangeårige driftsbestyrer Eigil Prydz (Foto: Erik Borgersen)
Damplokomotiv XXIXb 7 Prydz- Henschel 1950. Oppkalt etter banens mangeårige driftsbestyrer Eigil Prydz (Foto: Erik Borgersen)

Her er 5 andre aktiviteter i samme distrikt:


Annonse

Verdenskart for vegg – til nytte for store og små

Kart over verden til å henge på veggen. fra Stikk av as
Med dette verdenskartet på veggen finner du lett fram til land, byer og hav over hele verden.

1 kommentar om “Tertitten på Sørumsand –  velg mellom trebenker og plysj”