
Flåmsbana er en sidebane til Bergensbanen. Togturen mellom Myrdal og Flåm er en reise utenom det vanlige.

Dette er den bratteste jernbanestrekning i sitt slag i verden. Reisen tar om lag 50 minutter med et stadig varierende panorama som byr på vill og storslått norsk natur; Høye, snøkledde fjell, tordnende fosser som kaster seg utfor bratte fjellsider, fjellgårder som klamrer seg fast i bratte skråninger og grønne sletter i dalbunnen.

Åpnet i 1940
Banen ble åpnet i 1940 og er et internasjonalt turistmål. Anleggsarbeidene startet i 1923 og pågikk frem til 1947. Kombiner gjerne togturen med å sykle Rallarvegen, et spektakulært fjordsafari eller en fottur i Aurlandsdalen.



Vår artikkel om fottur i Aurlandsdalen kan du lese her!
Den spennende jernbanestrekningen lokker hvert år til seg mennesker fra hele verden, noe som gjør at Flåmsbana i dag står fram som en av de største og mest spektakulære turistattraksjonene i Norge og et av høydepunktene under den kjente rundreisen Norge i et nøtteskall®.
20 tunneler
Flåmsbana har 20 tunneler fra Myrdal, (866 moh.), ned den stupbratte dalen og til bunnen av Flåmsdalen. Over en strekning på i alt 20,2 kilometer går 5,7 kilometer i tunnel. Det tilsvarer mer enn en fjerdedel av banens lengde.
Fra Myrdalsplatået og ned til bunnen av Flåmsdalen er høydeforskjellen fra høyeste til laveste punkt på 865,5 meter, eller en stigning på 55,6 ‰ i snitt. Det gir omtrent en stigning på 1 meter per 18 meter kjørelengde, og dette gjør den til den nest bratteste normalsporede adhesjonsbane i Europa etter Hunsrückbanen i Tyskland. Vendetunnelen går i sløyfer på flere nivåer og går inn og ut av fjellet. Disse er nødvendige for at stigningen ikke skal bli for voldsom for ordinær togtrafikk.
Du kan lese hele historien om Flåmsbana i denne Wikipedia-artikkelen.
Hele året rundt
Flåmsbana går hele året med hyppige togavganger og korresponderer med de fleste tog til Oslo-Bergen. Nederst i Flåmsdalen kan du nyte det frodige kulturlandskapet og beundre den vakre Aurlandsfjorden, en sidearm til Sognefjorden.

Museum
I den gamle stasjonsbygningen i Flåm er det opprettet et museum med gammelt anleggsutstyr og anleggsmateriell fra bygginga av så vel Flåmsbana som Bergensbanen. Museet gir innblikk i byggingen av verdens bratteste jernbanestrekning, den tekniske utviklingen og menneskene bak den imponerende jernbanekunsten. I dag viser museet et EL-9 lokomotiv og skiftelok, utstillinger som inneholder bilder, lyd og gjenstander samt skrevet materiell.

En måned per meter
Av de 20 tunnelene på strekningen er hele 18 drevet ut for hånd. Hver meter kostet omtrent en måneds arbeid. I dag brukes ofte en fullprofilmaskin som borer en tunnel i profil i en operasjon om ikke fjellet er for hardt. Borte er minebor og dynamitt.
Vendetunnelen som går i spiral inn og ut av fjellet er et bevis på den mest dristige og kyndige ingeniørkunst i norsk jernbanehistorie.
Overnatting i Flåm
Det er mange ulike overnattingsalternativ i Flåm. Du kan velge mellom hotell, pensjonat, vandrerhjem, hytter og feriehus. Det er også campingplass.
Fretheim Hotel (bilde under) var på slutten av 1800-tallet en storgård som husa rike engelske lorder som kom for å fiske laks i Flåmselva og nyte den vakre naturen. Hotellet ble i utgangspunktet reist i Sveitserstil, og har gjennom årenes løp vokst og utviklet seg i til et spennende bygg både arkitektonisk og historisk. Sjekk hjemmeside her!

Annonse:
Verdenskart for vegg – til nytte for hjem og kontor

1 kommentar om “Reis med Flåmsbana – en av verdens mest spennende togreiser”