Raumabanen – tett på spektakulære naturområder

Ingen kommentarer

Raumabanen går mellom Åndalsnes og Dombås med fire avganger daglig hele året, og turen tar 1 time og 40 minutter. Opplevelsen kan gjerne kombineres med en togreise på Dovrebanen, mellom Oslo og Trondheim.

Gammelt damplokomotiv med teakvogner i vakkert landskap gjennom Romsdalen.
Mellom 1993 og 2007 var noen av turistavgangene betjent av veterantog trukket av damplokomotiv. Her ved Romsdalshornet og Trolltindan (Foto: TomasEE / Raumabanen)

Raumabanen er en av Europas flotteste togstrekninger og gir en unik mulighet til å komme tett på et av de mest spektakulære naturområdene Norge har å by på.

På sommeren kjøres egne turer fra Åndalsnes til Bjorli, med retur til Åndalsnes. Toget stopper ved de velkjente attraksjonene som Kylling bru og Trollveggen og tar en times forfriskende pause på Bjorli.

Tog passerer Kylling bru på Raumabanen
På vei over Kylling bru
(Foto: Johan Berge / VisitNorway)

Etter over 40 år med planlegging, fikk endelig Nord-Vestlandet sin egen jernbane med åpningen av Raumabanen 29. november 1924.

Byggingen av banen bød på store utfordringer, blant annet store høydeforskjeller mellom jernbane og dalbunn. Dette ble løst med vendetunnelene Stavem og Kylling ved Verma. Over elva Rauma er det unike byggverket Kylling Bru oppført i gneisgranitt. Det tok ti år å bygge brua som er et stort stykke ingeniørkunst.

Siden åpningen for over 80 år siden, har Raumabanen fraktet turister til og fra cruiseskipene i Romsdalsfjorden, transportert Norges Banks gullbeholdning under 2. verdenskrig og fungert som nattog med postekspedisjon helt til år 2000.

Tog passerer Stuguflåten bru på Raumabanen.
Her passeres Stuguflåten bru (Foto: Wikimedia)

Masse historie om Raumabanen i denne artikkelen på Wikipedia!

Trollveggen og Romsdalshorn

Toget kjører oppover vakre Romsdalen og kommer tett innpå stupbratte fjell, lakseelven Rauma og spektakulær ingeniørkunst.

Romsdalen er lang og smal med høye majestetiske fjell på hver side. Ved Verma går Rauma gjennom et 30-40 meter høyt juv og danner Slettafossen. Trollveggen er Europas høyeste loddrette og overhengende fjellvegg på hele 1000 meter. Det var her i Romsdalsalpene at klatresporten startet i Skandinavia og her går flere av verdens vanskeligste klatreruter.

På motsatt side av dalen rager Romsdalshorn opp i 1555 meters høyde. I sommersesongen senkes farten på de mest spektakulære stedene, slik at du får god tid til å nyte den mektige naturen. Trollveggen oppleves på nært hold og toget krysser hele 32 bruer, deriblant den imponerende Kylling Bru.

For å klare stigningen på banen, tar toget en 180-graders vending inne i fjellet før det fortsetter turen. Man kan velge å gå av på Bjorli og ta en seg en liten kaffepause før retur til Åndalsnes.

Les også vår artikkel om rundreise på Vestlandet!

Alle togene på Raumabanen er moderne og komfortable og har klimaanlegg for å gi en behagelig reise. I sommersesongen benyttes et elektronisk guide-system som gir god informasjon om severdighetene langs ruten. Den flotte utsikten nytes gjennom store panoramavinduer. Togene er utstyrt med toalett, rullestolheis og et VY MENY Automat tilbud.

Her er en link til VY sine sider, der kan du sjekke avganger og priser!

Fakta

Stasjonene på Raumabanen er Åndalsnes, Bjorli, Lesjaverk, Lesja og Dombås. Banen har en høydeforskjell på 655 meter og total lengde er 114 km. Det er 6 tunneler, blant annet den 1340 meter lange Stavem vendetunnel. Antall broer er 32.

Fakta om Trollveggen

Yngre par på vandretur langs elva Rauma med Trollveggen i bakgrunnen.
Med Trollveggen som bakteppe
(Foto: Fred Jonny Hammerø /
FjordNorway)

Trollveggen er Europas høyeste loddrette fjellvegg og et yndet mål for klatrere. Fra bunnen av dalen og opp til toppen av Trollveggen er det nesten 1800 meter. Av dette er over 1000 meter loddrett, og enkelte steder «henger» veggen 50 meter utover.

I 1980 kastet finnen Jorma Öster seg utfor Trollveggen i fallskjerm, og veggen har siden vært et yndet mål for basehoppere.

Del gjerne med venner!

Legg inn en kommentar