Unn dere en nostalgisk togtur i gamle teakvogner fra en annen tid (Foto: Marthe Kalland / Allsidig Design / trondelag.com)

Thamshavnbanen – verdens eldste jernbane på vekselstrøm

Ingen kommentarer
En tur i gamle togvogner er både spennende og historisk (Foto: Marthe Kalland / Allsidig Design / trondelag.com)
En tur i gamle togvogner er både spennende og historisk (Foto: Marthe Kalland / Allsidig Design / trondelag.com)

Orkla Industrimuseum på Løkken Verk ivaretar industrielle og tekniske kulturminner i kommunene Orkdal og Meldal. I dag kan du oppleve Thamshavnbanen her.

Dette er verdens eldste jernbane som er drevet på vekselstrøm, og du reiser med vogner som ble levert til åpningen i 1908. Banen ble opprinnelig bygget for å frakte malm fra gruvene på Løkken Verk som produserte kobberholdig svovelkis, og nordover ned Orkdalen til Trondheimsfjordens sidearm Orkdalsfjorden.

Person- og godstrafikken ble nedlagt i 1963. I 1970-årene minket gruveproduksjonen så mye at transporten av kis ikke lenger var lønnsom. Driften ble derfor lagt ned i mai 1974.

I dag drives banen som museumsbane av Orkla Industrimuseum. 22 av banens opprinnelige 25 kilometer er tatt vare på. I museets informasjonssenter er det utstillinger om virksomheten, og togene kjører direkte til og fra utstillingene.

Unn dere en nostalgisk togtur i gamle teakvogner fra en annen tid (Foto: Marthe Kalland / Allsidig Design / trondelag.com)
Unn dere en nostalgisk togtur i gamle teakvogner fra en annen tid (Foto: Marthe Kalland / Allsidig Design / trondelag.com)

Gammelgruva

Bli med på en tur under jord og opplev byggverket som finnes inne i fjellet på Løkken Verk. Du kommer inn i gruveganger og store rom. Du ser farger og kjenner lukter og det er en spennende følelse å gå inne i fjellet.

Det er spennende å gå på tur i gamle gruver (Foto: Marthe Kalland / Allsidig Design / trondelag.com)
Det er spennende å gå på tur i gamle gruver (Foto: Marthe Kalland / Allsidig Design / trondelag.com)

Fakta om banen:

Bygget som vekselstrømsbane og er sammen med trikken i Trondheim og Helsingfors, den eneste jernbanen i Norden som er bygget med meterspor på 1000 millimeter sporvidde og eneste jernbane i verden med denne kombinasjonen av sporvidde og elektrisk utrustning.

Les gjerne også: Vår artikkel om forslag til rundreise i Trøndelag!

Banens bratteste stigning er på 44 ‰ noe som gjør den til Norges nest bratteste jernbanestrekning. Den har også Norges minste kurveradius på en jernbane per i dag – 60 meter.

Eneste jernbanen i Norden som er bygget med meterspor på 1000 mm sporvidde (Foto: Alasdair McLellan)
Eneste jernbanen i Norden som er bygget med meterspor på 1000 mm sporvidde (Foto: Alasdair McLellan)

Annonse:

Verdenskart for vegg – til nytte for alle

Kart over verden til å henge på veggen. fra Stikk av as
Med dette verdenskartet på veggen finner du lett fram til land, byer og hav over hele verden.