
Orkla Industrimuseum på Løkken Verk ivaretar industrielle og tekniske kulturminner i kommunene Orkdal og Meldal. I dag kan du oppleve Thamshavnbanen her.
Dette er verdens eldste jernbane som er drevet på vekselstrøm, og du reiser med vogner som ble levert til åpningen i 1908. Banen ble opprinnelig bygget for å frakte malm fra gruvene på Løkken Verk som produserte kobberholdig svovelkis, og nordover ned Orkdalen til Trondheimsfjordens sidearm Orkdalsfjorden.
Person- og godstrafikken ble nedlagt i 1963. I 1970-årene minket gruveproduksjonen så mye at transporten av kis ikke lenger var lønnsom. Driften ble derfor lagt ned i mai 1974.
I dag drives banen som museumsbane av Orkla Industrimuseum. 22 av banens opprinnelige 25 kilometer er tatt vare på. I museets informasjonssenter er det utstillinger om virksomheten, og togene kjører direkte til og fra utstillingene.

Gammelgruva
Bli med på en tur under jord og opplev byggverket som finnes inne i fjellet på Løkken Verk. Du kommer inn i gruveganger og store rom. Du ser farger og kjenner lukter og det er en spennende følelse å gå inne i fjellet.

Fakta om banen:
Bygget som vekselstrømsbane og er sammen med trikken i Trondheim og Helsingfors, den eneste jernbanen i Norden som er bygget med meterspor på 1000 millimeter sporvidde og eneste jernbane i verden med denne kombinasjonen av sporvidde og elektrisk utrustning.
Les gjerne også: Vår artikkel om forslag til rundreise i Trøndelag!
Banens bratteste stigning er på 44 ‰ noe som gjør den til Norges nest bratteste jernbanestrekning. Den har også Norges minste kurveradius på en jernbane per i dag – 60 meter.

Annonse:
Verdenskart for vegg – til nytte for alle

Du må logge inn for å legge inn kommentar.