Sykkel over Bryggebroen København

København – En av verdens beste sykkelbyer

Ingen kommentarer
mann slapper av ved sykkel på kaikanten i København
En rolig stund på kaikanten (Foto: Daniel Rasmussen / Visit Copenhagen)

Nesten halvparten av alle reiser i København foregår på sykkel.

Mens bilister sitter fast i lange køer, kan syklister feie gjennom byen på null komma niks. Den velutviklede sykkelinfrastrukturen spiller en viktig rolle i Københavns fokus på bærekraftig byutvikling.

I alt sykles det 1,34 millioner km hver eneste dag. Spesielt i rushtiden er trafikken intens og tempoet høyt. Hvis du vil ut på en koselig tur er det derfor lurt å unngå morgen- og ettermiddagstrafikken

Test gjerne ut Havneringen – rute 101

I 2016 åpnet Havneringen, en urban sykkelrute som strekker seg fra Nyhavn i nord til Slusen i sør. Hele ruten er 13 km lang, men du kan enkelt dele den opp i mindre etapper ved å ta en snarvei over en av broene. Her er ruten beskrevet mot klokken. Her er noen høydepunkter:

Nyhavn het opprinnelig Den nye havnen og dateres tilbake til 1673, da skip fra hele verden la til kai der. I dag er Nyhavn kjent for sine historiske hus, vakre skip og skuter, restaurantene og livet på kaien.

Pittoreske Nyhavn er et av Københavns mest kjente områder.
Pittoreske Nyhavn er et av Københavns mest kjente områder (Foto: Mellanie Gandø)

Christians Brygge var på 1900-tallet benyttet til eksport av landbruksprodukter til England. Nå kan du padle i kajakk i stedet og f.eks. besøk de mange museene, BLOX og Den svarte diamanten.

Les gjerne: vår artikkel om sykkeltur på Nord-Jylland!

Kalvebod Brygge var fram til 1964 nært knyttet til lasting og lossing kull og koks. I dag er tungindustrien borte, og du kan komme veldig nær havnen fra «Bølgen» som kryper langs havnekanten.

Fra 1958 til 1999 huset Havneholmen byens fiskemarked. Fra Havneholmen kan du gå i havnebadet eller ta turen over Bryggebroen til Islands Brygge. Københavnerne elsker den luftige sykkelstien Sykkelslangen.

Syklister på en bro i København
Sykkelslangen slynger seg elegant forbi kjøpesenteret Fisketorvet (Foto: Daniel Rasmussen / Visit Denmark)

Enghave Brygge har siden 1920 vært synonymt med H.C. Ørsted Værket. I dag kan du oppleve denne maritime industrihistorien på DieselHouse og det er fascinerende å se områdets transformasjon fra industrihavn til nytt byområde i havna.

Sluseholmen og Teglholmen ble til gjennom oppfylling i sjøen og var industriområder til utgangen av forrige årtusen. I dag er det en helt ny bydel med små kanaler, havnebad og husbåthavn. Låsen og låssystemet er bygget 1901-03 for å begrense strømmen inn København havn.

På kaikanten i Sydhavnen København
Sluseholmen ved Sydhavnen er perfekt for en pust i bakken (Foto: Maria-Sattrup / Visit Copenhagen)

I dag henger Amager og Sydhavnen sammen for sykling og vandreturer, som både har fått den vakreste utsikt over byen og blitt et flott sted å fiske. Amager Fælled ble tidligere brukt som militær skytebane. Området er i dag et unikt stykke natur og en del av Naturpark Amager, hvor du kan plukke urter og bær bare noen få kilometer fra Rådhusplassen i København.

Nokken er et selvbygd område, etablert av fiskere i forbindelse med det stor boligmangel på 1930-tallet. Nokken og området rundt er med sine mange selvbygde hus også en liten oase midt i København.

Les også vår artikkel: La deg sjarmere av København!

Islands Brygge var opp gjennom 1900-tallet preget av tungindustri og fabrikker. I dag er det en oase i midten byen med havneparken, havnebadet og Kulturhuset på kaia.

Christianshavn ble bygget på et grunt vannområde på 1600-tallet og er i dag godt besøkt på grunn av de vakre kanalene, godt bevarte hus, Fristaden Christiania og North Atlantic Wharf.

På sykkel i København her fra Christianshavn
Danskene elsker å sykle. Her fra Christianshavn (Foto: Thomas Rousing / Visit Denmark)

Holmen var hjemsted for den danske flåten i 300 år, men er i dag delvis et boligområde og huser også Operahuset og flere utdanningsinstitusjoner og arbeidsplasser innenfor Kulturdepartementets område.

Hørt om Hærvejen på Jylland? Her kan du lese vår artikkel!

En av verdens beste sykkelbyer

Syklistene i København har rikelig med sykkelinfrastruktur å boltre seg på. Byen kan tilby hele 375 km med sykkelveier. I tillegg kommer et nettverk av grønne sykkelruter, hvis historie faktisk går helt tilbake til 1930-tallet, da de første gang- og sykkelveier ble adskilt fra biltrafikken. På de godt over 50 km med stier er det plass til å senke farten og nyte naturen.

en rundtur på kanalene i København, her fra Christianshavn
Ta deg gjerne tid til en rundtur på kanalene, her fra Christianshavn (Foto: Kim Wyon / Visit Denmark)

De grønne rutene står dermed i kontrast til Supersykkelstiene. Disse handler om å komme raskt og greit mellom hjem, skole eller arbeidsplass. Men disse supersykkelstiene kan absolutt også brukes av fritidssyklister som vil komme seg raskt ut i det grønne. Åtte supersykkelstier er allerede etablert og det er visjoner om et samlet nett på totalt ulike 45 ruter.

Sykkelbyen København brukes som modell for verdens storbyer, fra Moskva til New York – her heter sykkelstiene til og med København Lanes. Turister og fagfolk fra hele verden valfarter til København for å kjenne sykkelbyen på egen kropp. Det er en opplevelse i seg selv.

Nye sykkelskilt gjør det relativt enkelt å finne frem, men det er lurt å planlegge turen hjemmefra hvis du ikke er det kjent i byen.

En sykkeltur i København bør gå over noen av de mange nye broene, som har dukket opp de siste tiårene. Å heve seg over havnen på Inner Harbour Bridge, også kjent som Kissing Bridge, gir en vakker utsikt over både det moderne og det kongelige København.

En annen flott og oppløftende opplevelse er å sykle over Sykkelslangen (se bilde), som slynger seg lett og elegant forbi kjøpesenteret Fisketorvet.

Litt ren fakta om Havneringen: 13 km • 34 hm • Rundtur • 1 dag

Sykkelfakta om København

  • København har blitt rangert som verdens beste sykkelby flere ganger. Sist gang i 2019.
  • Sykling utgjør 49 % av alle pendleturer.
  • Det finnes flere sykler enn biler i sentrum av København.
  • 1,44 millioner km ble syklet hver ukedag i byen i 2018.
  • De har mer enn 382 km med sykkelstier.
  • Dronning Louises bro er den mest trafikkerte sykkelstrekningen i Danmark med mer enn 40 000 syklister hver dag.
  • 1 av 4 familier med to barn i København eier en lastesykkel.
  • Ni av ti dansker eier en sykkel.
  • 25 % av alle skolebarn i København sykler til skolen.

Kilde: Københavns kommune


Annonse: